Thursday, November 08, 2012

Karen Marie Moning - Iced - Megnyílik az ég [Dani O'Malley krónikák 1.]



 Itthon éppen csak sikerült felocsúdni a Shadowfever kézhezvételéből, eredetiben máris végre megjelent a sorozat spin-off-ja, amely ugyan úgy a Fever világában játszódik, ám ezúttal nem Mac&Barrons a mi nyerő párosunk, hanem Dani&Ryodan. 

"What does somebody like you want? More power? More toys? More sex?"
"All of the above. All the time."
"Greedy bugger."- Dani&Ryodan
Tudom, hogy sokan aggódtak, köztük én is, hogy hogyan fog tovább működni ez az egész egy - valljuk be egészen idegesítő - 14 éves szupererős kis-csajjal.  Az első 5 könyvet végig átszőtte egy nagyon erős szexuális feszültség (innen jön a siker egy jó része?), és hacsak KMM nem egy beteg állat, akkor az Iced nem épülhet ugyan erre, az egyszerűen nem lenne helyénvaló.
Szerencsére a bizarrság szele sem üti meg a regényt, ellenben rengeteget lehet rajta hangosan és artikulálatlanul röhögni, közben pedig rettentő izgalmas az első betűtől az utolsóig.
"See that blonde down there with the big tits? I was about to get laid." - Lor
"One, I'm too young to hear that kind of stuff, and two, I don't see you carrying a club to knock her over the head with," - Dani
A sztoriról röviden: Ryodan arra kényszeríti Danit, hogy segítsen neki egy rejtély megoldásában. Dublin szerte fagypontok - jobb szó híján - tűnnek fel a semmiből, nem kímélve sem Fae-k sem emberek életét. Annyira misztikus az egész, hogy még az is kérdés, hogy ez egy Ő vagy egy AZ. Tehát még Ryodan sem látott hasonlót, de marhára bepöccent, amikor a személyes tulajdona látja kárát a jelenségnek.
"I know your taste now, kid. I know your scent like I know my own. You will never pass me again without me knowing it's you." - Ryodan
A hangulat az Iced-ban egészen komor, hiszen a könyv egy disztópia, az emberiség fele kihalt, a régi rendből nem maradt semmi, a készletek kezdenek kifogyni, főleg, hogy tavasz helyett az időjárás újból télire fordult, az emberek reményvesztettek és többnyire a sötét tündérek áldozatai, a Seelie-k harcolnak az Unseeliekkel, nincs sok jóra kilátás. Ehhez képet, ez az a világ, ahol Dani O'Malley jól érzi magát, hiszen ő a Mega!jajj Egy szuperhős, aki járőrözik Dublin szerte a faeölő kardjával, írtja az Unseelie-ket, mindenki orra alá borsot tör és mindeközben legalább egy tonna snickers-t zabál fel (amitől nem hízik a dögje). Dude!
"I’m Dani “Mega” O’Malley. I’m fourteen. The year was just officially declared 1 AWC, and the streets of Dublin are my home. It’s a war zone out there. No two days are alike. And there’s no place else I’d rather be.”
Az igazat megvallva, nem gondoltam, hogy van élet a Shadowfever után, de ahogy haladtam egyre előrébb a történetben, úgy lettem egyre izgatottabb, striguláztam fejben, hogy nah, van ez annyira jó mint a harmadik részt... á, nemis, a negyedik!vagyis inkább jobb is annál, sőt, olyan jó mint az ötödik! Egyáltalán nem találtam idegesítőnek Danit, vagy ha mégis, azt is szeretet övezte megbocsátó szemüvegen keresztül tudtam nézni. Szerintem nagyon jól sikerült visszaadni, hogy Dani mennyire badass karakter, aki veszélyes és rettenthetetlen és komolyan kell vele számolni, közben pedig csak egy 14 éves tini, aki most kezd elsőnek megtapasztalni érzéseket, amiket nem ért, és legtöbbször azzal zár le fejben, hogy a felnőttek hülyék. 
“The more excited I get, the more I vibrate."
"Now there's a thought," Lor says.
"If you mean what I think you mean, you want to shut the fuck up and never think it again," Ryodan says.”
Dani mindent 200%-on égve csinál,olyan mint egy cunami, a percnek és a pillanatnak él, és minden mozzanatát kiélvezi. Kemény élete van, ami őt is azzá formálta, nem egy lelkitripperes alkat, nincsenek hosszas belső tépelődései mint Macnek. Sok szempontból gyorsan kellett felnőnie, számos helyzetben hezitálás nélkül és bölcsebben hoz döntést mint egy felnőtt, közben pedig megvannak azok a nüanszai, amitől annyira gyerek még, hogy muszáj rajta és vele együtt nevetni. Képet kapunk arról is, hogy milyen volt az élete mielőtt Rowena magához vette volna, ami így utólag sok mindent megmagyaráz.
“There are only two things to worry about in life: either you’re free or you’re not. If you’re free, there’s nothing to worry about. If you’re not, you kick the shit out of everything around you until you are.”- Dani
Egy cseppet sem hiányzott Barrons, mert itt volt nekünk Ryodan, aki egyértelműen nem egy JZB copycat, de legalább annyira rejtélyes és veszélyes, csak ha lehet még kiszámíthatatlanabb. Egyelőre nem tiszták a szándékai számomra Danit illetően, mert ugye azt senki sem hiszi, hogy Ryodan annyira egyszerű lenne, hogy csak azért láncolta magához a lányt, mert pár év múlva majd jó lesz összeizzadni vele a lepedőt a különleges képességei miatt? Nem-nem, ő tutira sejt már valamit, amit mi még csak elképzelni sem tudunk, és ez kifúrja az oldalamat! Plusz vannak apró finom utalások amiből azt konspiráltam ki, hogy Ryodan-nek van olyan különleges képessége ami Barronsnak nincs... Különben R félelmetesebb mint B. Emlékeztek arra, amikor Mac igazán felnyomta Barronsban a vezérhangyát azzal, hogy úgy csinált mint aki szexelni akar, elhúzta az orra előtt a mézes madzagot, aztán pedig otthagyta lógva?Na, akkor Jerico állítólag mindennél dühösebb volt Mac-re, nagyon közel ahhoz, hogy kitekerje a nyakát örökre. Nos, akkor ott nekem meg sem fordult a fejemben, hogy Barrons valaha is komolyan bántani lenne képes Mac-et. Az Icedben volt egy jelenet - a kedvenc jelenetem! - ahol igazán beszartam, és tényleg azt hittem elszakadt Ryodannél a cérna, megy Dani a lecsóba, mert mindent ő sem úszhat meg...
"She thinks he’s not an animal like Barrons. That he’s more civilized. She’s right, he is more polished. But it only makes him more dangerous. With Barrons you expect to get fucked up royally. With Ryodan you don’t see it coming." - Christian 
“Barrons breaks heads. Ryodan turns them inside out. Barrons fucks you up. Ryodan makes you fuck yourself up. He pushes buttons to his own private, coolly sociopathic plan.”- Christian

Néha két mellékszereplő szemszögéből is interpretálódik a regény, az egyik Christian MacKeltar, a másik Kat, aki váltotta Rowenát a shide-látók élén. Nagyon is tetszetős ez a koncepció, rettentően lehet érezni, hogy mennyire más az ő hangjuk, igazán üdítő.
Christian komolyan ráfaragott, amikor Barrons nem csekkolta le a tetkóit és a tükörhálózatban ragadt, ahol Mac megetette unseelie hússal. Akkor még nem is sejtettük, hogy ettől elkezd átalakulni Unseelie Herceggé...Ami hihetetlen bizarr szereplővé teszi őt. Igazából szinte teljesen eltűnik a jó fej sexy Highlander, és azt a valakit, akit kapunk helyette, én nem tudom hova tenni. Voltak olyan megmozdulásai, amit nagyon bírtam, de nagyrészt inkább a hideg kirázott tőle. 
“I used to have what women called a killer smile. Now I have a killer’s smile.” - Christian
Botrányos az a megszállottság, amivel Danit kezeli, én anno reménykedtem, hogy lesz gyógyír számára, mire végeztem az Iced-al, ezt feladtam. Nem tudnám megtippelni, hogy hova fog fejlődni az ő karaktere, biztos lesz meglepetés:)
"I’m going to be her bulletproof vest, her shield, her fallen fucking angel whether she wants one or not." - Christian
Kat múltjáról és magánéletéről is kiderül néhány dolog, az ő részeit ici picit gyengébbnek éreztem,  sokkal jobban érdekelt, hogy mit művel Dani, mint hogy ki szunnyad kivel az Apátságban. Nem kell félni, nem érdektelenek ezek a részek sem, valahogy meg kell tudni mi folyik a shide látók háza táján, mert az ő életük is veszélyben forog [ezt már lehet említeni sem kellene:)].

Akit még kihagytam, és jelentős a történet szempontjából, az Dancer [ha lefordítják a nevét én befonom a hajam!Nem akarom Télapó egyik rénszarvasát vizualizálni...]. Ő Dani 17 éves haverja, aki Dublinban ragadt miután a falak leomlottak, pedig csak látogatóba jött. Egy zseni a srác, és tényleg törődik Dani-vel. Tutira vannak csontvázak az ő szekrényében is, csak meg kell várni amíg kiborulnak.

Szóval ha jól megszámoljuk, akkor 3 lehetséges pasijelölt veszi körbe a kis csajt, kissé irigykedem is:) Tudom, hogy ez a tipikus nem lényeges kérdés, ami viszont mindenkit foglalkoztat:D Én Ryodan mellett teszem le a voksomat, mily meglepő...

Moning azt mondta, hogy a Fever közepén jött rá, hogy tovább kell írnia a sorozatot, mert rettentő sok potenciál van benne, elvégre Barrons és az emberei 9-en vannak...Ebből is látszik, hogy hiába nők a főszereplők, valójában a hímekre épít az írónő. Az Iced-ban Lor kapott még több szerepet, Kasteo-t is nevén nevezték, de a többiek öt sötét ló, mind felfedezésre várnak...feck yeah!

Mindent egybevetve ez egy baromi jó könyv, ami bekerült a kedvencek fényes csarnokába.



5**/5





8 megjegyzés:

  1. És végig olvastam az egész posztot, mert nem bírtam megállni :P Annyira jó volt :D. ( Olyan kis fanatikus vagyok, de már az, hogy ennyit olvastam, ez is feldobta a napomat. ) Én a prológus felét olvastam el eddig. Nagyon remélem, hogy szeretni fogom úgy Ryo-t, mint Barronst. Danit meg én korábban is nagyon szerettem. Szóval várom... Mikor jön a következő rész? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senkit sem szerethetünk úgy mint JZB-t, ő volt az első és megismételhetetlen:)(könyörgöm lőjön le valaki!)
      Vele párhuzamosan viszont nagyon megfér Ryodan (nem tudom leriózni, annyira méltatlan).
      Mikor tervezed elolvasni?

      Delete
  2. Ez nagyon jó volt, és nem is spoileres! Köszi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köszi:)
      Katóval lecsekkoltattam spoiler szempontból, ő meg feláldozta magát:)

      Delete
    2. Kató egy mártír és hős :)

      Delete
  3. És itt van végre a Burned! Szuper poszt, nagyon jók az idézetek is, kedvet hoztál egy újrázáshoz a Burned előtt ;)

    Az öt sötét lóról kíváncsi vagyok mik fognak kiderülni végre.

    ReplyDelete

 

Olvastár Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang